keskiviikko 23. lokakuuta 2013

Passioner

Jag tycker det är så häftigt med vad olika människor brinner för i livet. 
Ju äldre jag och mina jämnåriga blir, desto mera kristalliserar sig intressen och passioner. De bildar grunden till vår framtida identitet. Jag säger grund eftersom jag som så många andra anser att tonårstiden är ett enda sökande. Vissa söker förvisso ända in i vuxen ålder medan andra blir passionerade passionssökare.

Det är extra intressant då ens kompisgrupp består av ett sammelsurium av intressen. Var och en är expert på sitt eget område och man kan alltid lita på att man får bra tips och råd av någon i sin närhet, vare sig det gäller träning eller samhällslära. Diskussionerna blir mycket intressantare då man kan lyssna på olika aspekter och synviklar som inte nödvändigtvis passar med den egna åsikten men ändå berikar så mycket.

Vad är då min passion kan man ju fråga sig?
Jag är en periodare, det vill säga jag får kickar då jag brinner för något speciellt och absolut vill lära mig allt om det men sedan tröttnar efter ett tag. 
Det finns ändå Något som jag alltid har haft i mitt liv och absolut aldrig kommer att klara mig utan: musiken. När var liten har jag gått på flera danslektioner för att sedan inse att min koordination är så ute och cyklar att jag hellre sitter på sidan och klappar i takt. Dock har jag spelat piano sedan barnsben. Pianot har räddat mig många gånger. Inte så att jag har fallit från en klippavsats och pianot heroiskt fångat upp mig i sina mahognyarmar, men jag har fått utlopp för mycket känslor. Såsom mången idrottare springer bort sin agression eller en akrobat fokuserar på ett nytt svårt trick har jag använt pianot för att innesluta mig i en helt annan värld där jag bestämmer. Också om jag lyssnar på ett väl utfört musikstycke, klassiskt som pop, känner jag en känsla som jag inte skulle kunna beskriva som något annat än passion. utan den skulle jag känna mig tom.

Det är något jag vill unna varje människa på jordklotet; passion. Vare sig det handlar om att måla tavlor eller att träna agility så är det viktigt att brinna för det där speciella som gör just dig unik.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti